▪️سالروز شهادت حضرت امام جعفر الصادق (ع) با حضور حضرت آیت الله صالحی مدرس، علماء، ائمه مساجد، طلاب حوزه علمیه کابل، متنفذین و نمایندگان مردم در حوزه علمیه رسالت برگزار گردید.

🔹مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری عارف حیدری از طلاب حوزه علمیه رسالت آغاز گردید.

🔸مداح اهلبیت آقای علی سعید علیزاده روضه حضرت امام صادق (ع) را به خوانش گرفت.

🔹آقای سید محمدتقی کریمی از طلاب حوزه علمیه رسالت به ایراد سخن پرداخته و بیان داشتند:

1️⃣– امام صادق (ع) رئیس مذهب جعفری است؛ امام صادق (ع) چون در موقعیت سیاسی خوبی قرار گرفتند. توانستند که بیشتر از بقیه أئمه (ع) به نشر و پخش معارف اسلامی بپردازند. بدین لحاظ است که مذهب شیعه امامیه را مذهب جعفری می‌نامند.

2️⃣ شاگرد محوری امام جعفر صادق (ع)
از دومین ویژگی‌های شخصیتی امام صادق (ع) شاگرد محوری و تربیت شاگردان متخصص در بخش‌های مختلف کلامی، فقهی و علوم انسانی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: زراره ابن اعین، جابر بن حیان، مومن طاق، ابوحنیفه…
امام صادق(ع) با تربیت چنین شاگردانی مبرز و متخصص توانستند اعتقاد شیعی را از نابود شدن نجات دهند.

🔸در ادامه حجج اسلام سید هاشم یوسفی از طلاب مدرسه علمیه الزهرا (س) و محمد عارف عرفانی از طلاب درس خارج حوزه علمیه رسالت مصیبت اهلبیت (ع) و روضه حضرت امام جعفر صادق (ع) را به خوانش گرفته و ذکر توسل نمودند.

🔹حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدعلی مدقق از اساتید حوزه علمیه رسالت به ایراد سخن پرداخته و ضمن عرض تسلیت به حضار جایگاهی که امامت را از منظر قرآن و سنت تبیین نموده بیان داشتند:

1️⃣– اقلاً امامت بعد از پیامبر زعامت در اموری دینی، اجتماعی و فرهنگی را دارد. سیره، رفتار، گفتار و امضاء نشأت گرفته از سیره نبی اکرم (ص) بوده است. مصداق بارز و اتم آیه قرآن است که می‌فرماید: “یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم”
لذا اطاعت آن‌ها واجب عینی بوده و برای میل به سعادت دنیوی و اخروی باید از آن‌ها اطاعت کرد.
ثانیا ششمین اختر تابناک آسمان ولایت که طلایه‌دار این طریقت معنوی است بیشتر می‌طلبد که محبت او را در قلب‌ها حک کرده و اطاعتش را نصب العین قرار دهیم.

2️⃣– امام (ع) که اسم مبارکش جعفر، لقبش صادق و کنیه‌اش ابو عبد الله از سلاله پاک امام باقر (ع) بوده در سال ۸۳ بعد از هجرت روز جمعه، هنگام طلوع فجر صادق، مطابق هفدهم ربیع الاول همزمان ولایت پیامبر بزرگوار اسلام چشم به جهان گشودند.
میلاد آن حضرت مقارن با اوج خفقان و اختناق انتهای حکومت اموی و آغاز حکومت عباسی بود. چهار تا خلیفه اموی و دو تا خلیفه عباسی معاصر زندگی حضرت امام جعفر الصادق (ع) بود و ۳۴ سال منصب امامت را به عهده داشت و سرانجام در سال ۱۴۸ ه.ق در سن ۶۵ سالگی توسط منصور عباسی شربت شیرین شهادت را در چنین روزی چشیده و روح مبارکش به شاخسار جنان پرواز کرد. چون دوران طولانی حیات را نسبت به سایر ائمه دارد، لذا شیخ الائمه لقب پیدا کرد.

3️⃣– اعتقاد شیعه بر این اصل استوار است که امامان دوازدگانه، موقف، خط، مشی و اهداف‌شان را فقط یک امر تشکیل می‌دهد. که عبارت از خط دین، پخش و نشر اسلام و احیای ارزش‌های انسانی و مبارزه با باطل، ظلم و انحرافات می‌باشد.
لذا اگر دوره ۲۵۰ ساله امامت را یک امام به عهده می‌داشت مطابق اقتضای زمان و شرایط همان مسئولیت و رسالت‌ها را انجام می‌داد که امامان دوازده‌گانه انجام داده است. چون اقتضای شرایط و زمان مختلف بود، لذا امامان معصوم (ع) جهت میل به اهداف والای الهی‌شان هر کدام روش و راهکارهای مناسب مورد توجه قرار داد. بعضی با سکوت شکوهمند خودش در طی 25 سال از دین حفاظت نمودند، برخی‌ها با پرهیز از ریختن خون مسلمین و ابقای دین تن به صلح آبرومندانه دادند، برخی با قیام مسلحانه مکتب و دانشگاه جهاد تأسیس کردند و اسلام را ابقاء نمودند و برخی هم با جهاد علمی گنجینه‌ها اصلی، معارف اسلامی و قرآن را برای ابد در اختیار بشریت گذاشتند.

4️⃣– در ابتدای دوران حکومت عباسی که به ظاهر داعیه رجعت حکومت علوی و خونخواهی شهدا کربلا را می‌داد. حضرت برای شیعیان با عینک امامت پرده از اهداف شوم دشمن برداشت که می‌خواهد سلطنتی بد از حکومت بنی امیه را ایجاد کند.

5️⃣– در عصر آن حضرت قیام‌های مسلحانه از طرف مخالفین حکومت اموی اتفاق افتاد. مثل قیام ابو مسلم خراسانی، زید بن زین العابدین و یحیی بن زید که برخی مورد تأیید حضرت بوده ولی مستقیماً داخل آن نهضت‌ها نشد. خواست که در چنین فرصت به وجود آمده جهاد علمی را آغاز و به ثمر برساند، لذا در طی چهار سال تأسیس دانشگاه صادقی تمام معارف اصیل اسلام و دانش‌های بشری را احیا کرد. در موضوعات مختلف فقهی، کلامی، فلسفه، حدیث، شیمی، ریاضی و طبیعی چهار هزار شاگرد متخصص و متبحر را تحویل جامعه اسلامی داد. اصول اربعه مأة را که چهار صد جلد کتاب بوده که خلاصه‌اش در کتب اربعه ما بالغ بر 42000 حدیث است، از خود به میراث گذاشت. انقلاب فرهنگی آن حضرت بستری برای تمام معارف بشری گشت.

🔸مراسم با دعائیه حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد مدقق خاتمه یافته و نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله صالحی مدرس اقامه گردید. و بعد از نماز نذری که از طرف حوزه علمیه رسالت تدارک داده شده بود به مصرف رسید.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=19349

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب