مجتمع دینی- فرهنگی مرکز جاغوری با توجه به فقر فرهنگی در جامعه افغانستان در مرکز جاغوری با کمک خیرین تاسیس شد. فعالیت‌های مجتمع فوق به شرح ذیل می‌باشد:
نخست؛ ساخت مسجد جامع حضرت رسول اکرم(ص)
نخستین اقدام عملی نهاد مجتمع دینی-فرهنگی مرکز جاغوری ساخت مسجد جامع حضرت رسول اکرم (ص) بود. ساخت این مسجد در سال 1377 شمسی آغاز و در پایان سال 1382 تکمیل گردید.
نخستین امام جمعه مسجد مذکور جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای شیخ امان الله میرزایی بود که از سال 1384 تا سال 1395 مسئولیت اقامه نماز جمعه و جماعت مسجد حضرت رسول اکرم (ص) را به عهده داشت و از سال 1395 تا زمان تهیه این گزارش، جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای احمد صابری وظیفه خطیر اقامت نماز جمعه و جماعت را انجام می‌دهد.
در مسجد جامع حضرت رسول اکرم (ص) برنامه‌های متعدد دینی، فرهنگی و اجتماعی اجرا می‌گردد و از جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1. اقامه نماز جمعه.
2. اقامه نماز‌های یومیه سه وقت با جماعت به صورت مداوم
3. برگزاری کلاس‌های آموزش عقاید، احکام، اخلاق اسلامی، قرآن، روخوانی، روانخوانی، تجوید و قرائت قرآن.
4. برگزاری نماز‌های عید قربان و فطر و د
5. برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم.
6. برگزاری دعاهای توسل، کمیل و ندبه به صورت مداوم.
7. برگزاری سخنرانی‌های دینی در ماه رمضان و برگزاری مراسم شب‌های قدر.
8. گرامیداشت ایام ولادت ایمه معصومین علیهم السلام و اقامه عزاداری در ایام شهادت ائمه معصومین علیهم السلام به ویژه ایام فاطمیه.
9. برگزاری مراسم اعتکاف در آخر ماه مبارک رمضان هر ساله با حضور مؤمنین.
10. برگزاری جلسات شورای علماء
11. برگزاری کلاس‌های آموزش حجاج سالانه قبل از ایام حج.
دوم؛ کتابخانه عمومی انقلاب اسلامی افغانستان
یکی دیگر از فعالیت‌های مجتمع دینی- فرهنگی جاغوری تاسیس کتابخانه عمومی انقلاب اسلامی افغانستان می‌باشد. این کتاب خانه با زحمات ارزشمند جناب آقای افتخاری با مساعدت مالی خیرین داخل و خارج منطقه در سال 1368 تاسیس گردید. این کتابخانه بالغ بر (50000) «پنجاه هزار» جلد کتاب دارد. کتابخانه مذکور علاوه بر آن که کتاب را برای مطالعه در اختیار عموم اهل تحقیق و پژوهش قرار می‌دهد، بخش امانی نیز دارد که مراجعه کنندگان می‌توانند کتابهای مورد نیاز خود را برای مطالعه به امانت ببرند.
سوم؛ حوزه علمیه حضرت محمد رسول الله (ص)
یکی دیگر از فعالیت‌های مجتمع دینی- فرهنگی مرکز جاغوری، تاسیس حوزه علمیه حضرت محمد رسول الله (ص) می باشد. این حوزه علمیه در سال 1382 توسط جناب آقای افتخاری تاسیس گردید. مدرسه علمیه حضرت محمد رسول الله (ص) دارای دو بخش؛ برادران و خواهران می‌باشد. در زمان تهیه این گزارش، تعداد طلاب که شبانه روز به صورت مداوم در مدرسه حضور دارند، به 38 نفر اعم از برادران و خواهران می‌رسند و 60 نفر دیگر طلبه روزانه هستند که تنها در ساعت‌های درسها در مدرسه حضور می‌یابند. تعداد قابل توجه از طلبه‌های این مدرسه به حوزه علمیه نجف، قم و کابل عزیمت کردند.
بخش خوهران این حوزه علمیه به حوزه علمیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یاد می‌گردد. بخش خواهران حوزه علمیه، کتابخانه‌ای به نام کتابخانه فاطمه زهرا(ع) دارد که مخصوص خواهران می‌باشد.
چهارم؛ دار القرآن
یکی دیگر از برنامه‌های مجتمع دینی- فرهنگی مرکز جاغوری، دار القرآن است که کلاس‌های آموزش قرآن در آن برگزار می‌گردد و کلاس‌های آموزش قرآن برای گروه سنی جوانان و نوجوانان منعقد می‌گردد.
این دار القرآن در طول دوران جهاد افغانستان مرکز یاد بود شهدای انقلاب اسلامی افغانستان نیز بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=6153

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب