مدرسه علمیه ولایت، واقع در مرکز بامیان، یکی از سه مدرسه بزرگ است که در مرکز این ولایت قرار دارد.* زمین این مدرسه، توسط الحاج رضاخان وقف گردیده و در سال ۱۳۹۴ توسط آیت الله صالحی مدرس (حفظه الله) تهداب گذاری شد. در سال ۱۳۹۶ ساختمان آن تکمیل گردید و در سال 1397 رسماً فعالیت خود را آغاز نمود. مساحت زمین مدرسه ۳۲۰۰ متر مربع و زیربنای آن ۹۰۰ متر می‌باشد. این مدرسه دارای سه طبقه، ۳۲ اتاق، ۶ مدرس، یک کتابخانه و سالن اجتماعات است. در طبقه اول، سالن اجتماعات با مساحت ۴۴۰ متر مربع، کتابخانه وسه مدرس قرار دارد. در طبقه دوم اتاق طلاب، دفتر مدرسه و چند مدرس دیگر می باشد. طبقه سوم برای خواهران اختصاص دارد.

مدرسه علمیه ولایت، تحت اشراف آیت الله صالحی مدرس، رئیس شورای علمای افغانستان قرار دارد و با مدیریت کلی الحاج جواد صالحی و مدیریت داخلی الحاج محمد صادق عندلیب اداره می‌شود. در حال حاضر (سال 1403) بیش از یکصد نفر از طلاب خواهر و برادر در آن مشغول تحصیل هستند.

این مدرسه در کنار امور تعلیمی و درسی، توجه خاص به امور فرهنگی  و قرآنی دارد. صنفهای قرآنی آن همواره فعال بوده و حتی تلاش می کند در قریه های هم جوار فعالیت های قرآنی گسترش یابد. بر همین اساس بود که در ماه رمضان ۱۴۰۳ با افتخار میزبانی برنامه تربیت مربی قرآن را که از سوی شورای مدیریت حوزه‌های علمیه  بر گذار شد، به عهده گرفت و بیش 80  نفر را  به مدت یک ماه میزبانی نمود.

این برنامه ارزشمند که برای اولین بار در بامیان توسط بهترین اساتید قرآنی اجرا شد،  فعالان و نخبگان قرآنی از مدارس علمیه بامیان، غور و دایکندی به مدت یک ماه در آن دعوت شده بود تا مهارتهای قرآنی خود را افزایش دهند.

همچنین، از تمام مناسبت های دینی، در این مدرسه تجلیل می‌شود که در بسیاری از آنها حضور عامه مردم چشمگیر است. مراسم  عاشورای حسینی و برپایی نماز عیدین از با شکوهترین مراسم‌هایی است که مدرسه علمیه ولایت، میزبان برگذاری آن است.

 

* دو مدرسه بزرگ دیگر، مدرسه تربیت مدرس و مدرسه امام صادق (ع) است. اولی مربوط به دفتر آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله)  است و دومی وابسته به دفتر آیت الله محقق کابلی (ره) می‌باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=18769

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب