آیت الله خادم حسین فاضل ورسی درسال 1308 در ولسوالی ورس از توابع ولایت بامیان افغانستان دیده به دنیای خاکی گشود و در خانوادۀ متدین و روحانی رشد یافت.

ا ز آنجای که علاقۀ وافر به تحصیل علوم اسلامی داشت، از سال 1321 شمسی شروع به تحصیل علوم حوزوی نمود. دروس ابتدائی را در نزد پدرش علی جان کربلایی فرا گرفت و سپس بیشتر کتب رایج در حوزه را نزد اساتید دیگری از جمله جناب شیخ ابراهیم ورسی، آیت الله شیخ موسی کلانی یکه و لنگی، آیت الله سید محمد حسن رئیس یکه ولنگی، آیت الله حاج آخوند کوه بیرونی و عالم شهیر و ادیب کامل جناب شیخ محمد زکی در حوزات علمیة ورس، بهسود و یکه ولنگ در افغانستان تلمذ نمود و درسال 1335 جهت ادامۀ تحصیل عازم عراق گردید. با این که بیشتر کتب حوزوی در سطوح متوسطه و عالیه را در حوزات علمیۀ افغانستان خوانده بود، درحوزة علمیۀ نجف اشرف دوباره شروع نمود و درس رسائل را از محضر آیت الله سیستانی و آیت الله شیخ کاظم ترک بهره برد، درس مکاسب را خدمت آیت الله شیخ مجتبی لنکرانی شاگردی کرد، منظومه حکیم سبزواری را از حوزه درس آیت الله شیخ مسلم ملکوتی استفاده نمودند وکفایة الاصول را در محضر آیت الله صدرای باد کوبه ای و آیت الله میرزاعلی فلسفی فراگرفتند و شرح تجرید را در درس آیت الله سید اسد الله مدنی شرکت جستند. بعد از پایان سطوح عالیه، چند سالی در درس خارج فقه و اصول آیات عظام آقایان خوئی و سید باقر صدر و شیخ جواد تبریزی حضور یافتند و تقریرات درس این اساتید برجسته را بطور بسیار زیبا و شیوا به قید قلم درآورده اند که فعلا موجود است.

پس از تقریبا هشت سال تحصیل در حوزه علمیه نجف اشرف، آیت الله فاضل به وطنش افغانستان باز گشتند. در زاد گاهش (ورس) حوزۀ علمیه تشکیل دادند و مدت پانزده سال از صرف و نحو تا جلدین کفایة الاصول را (که سطوح عالیه در علوم حوزوی است) تدریس نمودند و درضمن به تبلیغ احکام و قوانین و معارف اسلامی و خدمات اجتماعی و رتق و فتق اموراجتماعی و حل نزاع های مردمی پرداختند. دعاوی و اختلافات و نزاع های دامنه داری که سال ها در بین مردم منطقه وجود داشته و حکومت، ارباب ها، ریش سفیدان و سایر دستگاه های ذی صلاح از حل آن عاجز آمده اند، با خیر اندیشی و نفوذ معنوی آیت الله فاضل بطور عادلانه که طرفین دعوا راضی می گردیدند حل و فصل می شد.

پس از کودتای هفت ثور که خلقی ها روی کار آمد وعلمای طراز اول از سوی رژیم تحت تعقیب مرگ بار قرار گرفتند و بسیاری از علما و اراکین گرفتار و سر به نیست شدند، آیت الله فاضل موفق شد که به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کنند و از آن زمان تا کنون در حوزۀ علمیۀ مشهد مقدس به تحقیق و تألیف و پژوهش مشغول اند.

حضرت آیت الله فاضل به لحاظ علمی یکی از چهره ها و استوانه های بزرگ علمی جامعه ما هستند و در رشته های فقه، اصول، تفسیر، کلام،منطق و ادبیات عرب تخصص دارند و از فقیه عالی مقام حضرت آیت الله العظمی مرحوم سید عبدالله شیرازی اجازۀ نقل حدیث دارند و اینک خود به مقام والای اجتهاد نائل آمده و صاحب اجازه هستند.

آیت الله فاضل از بین علمای سرشناس افغانستان جزء اولین کسانی هستند که باب تحقیق و تألیف و کتاب نویسی را گشودند و خدمات ارزنده ای را به جامعة علمی مردم هزاره به انجام رسانیدند. آثار قلمی زیادی در موضوعات گوناگون اخلاقی، قرآنی، تاریخی، منطقی، ادبی و غیره به دست توانای این محقق اندیشمند و پژوهشگر پیشکسوت و سخت کوش خلق گردیده است که بعضی به چاپ رسیده وبعضی غیر مطبوع می باشد.

آثار چاپ شده ایشان:

1- رموز تربیت و تکامل از نظر عقل و اسلام ، ج1، چاپ نجف اشرف.

2- العاشورا یا بزرگ ترین حادثه سال 61هجری، چاپ اول ودوم ایران، مشهد مقدس.

3- الحوادث المفجعه، چاپ ایران، مشهد مقدس.

4- ذخائر العقبی یا تاریخ زندگانی فاطمه زهرا و زینب کبری (سلام الله علیهما)، چاپ ایران، مشهد مقدس.

5- سیاسة السبطین ،چاپ ایران، مشهد مقدس.

6- مباحث منطقیه ( شرح حاشیه ملا عبد الله) ،چاپ ایران، مشهد مقدس.

7- مبانی تفکر اسلام و مسیحیت، چاپ افغانستان، کابل .

8- ندای وحدت آفرین قرآن، به صورت مقالات، چاپ شده در هفته نامه حزب وحدت اسلامی افغانستان، ایران ، قم.

آثارچاپ ناشده:

1- فوا ئد ورسیه ( شرح سیوطی)، ج1.

2- فوا ئد ورسیه ( شرح سیوطی)، ج2.

3- فوا ئد ورسیه ( شرح سیوطی)، ج3.

4- رموز تربیت و تکامل از نظر عقل و اسلام ، ج2.

5- رموز تربیت و تکامل از نظر عقل و اسلام ، ج3.

6- رموز تربیت و تکامل از نظر عقل و اسلام ، ج4.

7- خلاصة الاثر یا تاریخ زندگانی امام موسی بن جعفر(ع).

8- مکتب جاوید یا اسلام پاسخ گوی نیاز های بشر.

9- بانوان برگزیدۀ عالم.

10- علی(علیه السلام) میزان الحق.

11- وهابیت خطری برای اسلام .

12- شیعه از دیدگاه علمای اهل سنت ( دردست تألیف ).

منبع:

جمعی از نویسندگان، مرجعیت رمز بقاء تشیع، نشر جامعه روحانیت 1374

 

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=4610

یک پاسخ

  1. سلام انشالله مجموعه مطالب این ستون به همت جامعه المصطفا مبدل به کتاب چاپی شود تا ماخذ و مرجعی علمی در دایره المعارف شیعی افغانستان گردد و هم تذکره العلمای معاصر شیعه افغانستان گردد. با سپاس و دست مریزاد از نویسنده این ستون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب