عالم دینی و محدث هروی.

تولد و وفات

تاریخ تولد و وفات ابوغانم عصمی هروی روشن نیست؛ اما با توجه به این‌که او از شاگردان سید مرتضی علم الهدی(355-436ه.ق.) است و از استادان ابن اُخوّه شیخ جمال الدین ابوالفضل عبدالرحیم(متوفای 548ه.ق.) است  روشن می‌شود که او در قرن پنجم می‌زیسته است.

زندگی‌نامه

نسب ابوغانم عصمی هروی به یکی از خاندان‌های نامدار و عالم‌پرور هرات می‌رسد که محدثان و عالمان نام‌آوری همچون: ابوعبدالله عصمی،  ابومنصور عصمي و ابوذهل عصمی را پرورده است. تذکره‌نویسان شرح حال روشنی از او ننوشته‌اند. فقط همین اندازه مشخص گفته اند که یکی از عالمان بزرگ شیعی و امامی هرات است. به نظر می‌رسد خاندان عصمی سنی مذهب بودند و ابوغانم در بغداد دوران آل بویه به محضر سید مرتضی رسیده و نزد او علم‌آموزی کرده است.

شیخ حر عاملی او را «شیعی امامی» و «فاضل جلیل» وصف می‌کند  و میرزا عبدالله اصفهانی افندی، صاحب ریاض، او را از «اکابر علمای شیعه» می‌شمرد  و با تعابیر «فقیه»، «صدوق» و «متکلم» یاد می‌کند.  او از شاگردان برجسته سید مرتضی است و همه آثار او را روایت کرده است. ابن اُخوّه شیخ جمال الدین ابوالفضل عبدالرحیم بن احمد بغدادی(متوفای 548ه.ق.) که از مشایخ قطب راوندی است، یکی از شاگردان عصمی هروی است و احتمالا در خراسان محضر او را درک کرده است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=8821

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب