حجت الاسلام و المسلمین سید محمدهادی هادی فرزند سید ناظر حسین، سال 1337 خورشیدی، در ولسوالی حصه اول بهسود، میدان وردک به دنیا آمد.

سید محمدهادی هادی تحصیلات ابتدایی علوم دینی را در تپه سلام، مدرسه محمدیه آیت الله سید محمدسرور واعظ(ره) گذراند و تحصیلات عالی را در حوزه‌های علمیه مشهد و قم سپری کرد. او در کودتای سیاه سال 1357، اتحاد جماهیر شوروی در کابل، اولین تظاهرات علیه کودتاچیان را در سفارت افغانستان در تهران، با جمعی از روحانیون مهاجر سازماندهی کرد.

او از شخصیت‌های برجسته جهادی در جهاد علیه شوروی بود و در سال 1358، با دعوت از آیت الله محسنی از سوریه، حزب حرکت اسلامی افغانستان را تأسیس کرد و به عنوان عضو شورای مرکزی و رئیس عمومی حرکت اسلامی در داخل کشور انتخاب شد.

او در قیام‌های بالاحصار و سوم حوت، حضور فعال داشت و بعد از شناسایی، دستگیر، زندان و شکنجه شد و بعد از فرار از دست اسدالله سروری، شورای عالی داخلی حرکت اسلامی «پایگاه 14 جهاد» را در ولایت میدان وردک تأسیس کرد، که پایگاه‌های داخل کشور را رهبری و بعدا به نام شورای عالی جهاد مسمی گردید.

در سال 1367، در ایجاد شورای سراسری قوماندان‌ها، نقش فعال داشت و به حیث عضو هیئت رئیسه انتخاب و رئیس جلسه شد. در سال 1368، به دعوت احزاب شیعی، در بنیانگذاری حزب وحدت اسلامی مشارکت کرد و به عنوان عضو هیئت رئیسه آن انتخاب شد.

در سال 1368، با این‌که ریاست شورای عالی جهاد را به عهده داشت، به عنوان رئیس سیاسی حرکت اسلامی انتخاب شد.

او در سال 1371، موسسه فرهنگی و خدماتی سیمای شاهد را تأسیس کرد، که تبادل اسراء، جمع‌آوری و دفن شهداء و کمک به بی‌جا شدگان از اهم وظایف آن بود.

وی در سال 1382، نقش فعال در تأسیس شورای علمای شیعه افغانستان داشت و به عنوان رئیس تبلیغات و مسئول نمایندگی‌های شورای علما در ولایات تعین شد.

او در سال 1384، در تأسیس شورای اخوت اسلامی افغانستان، نیز نقش فعال ایفا کرد و به عنوان رئیس تفتیش انتخاب شد.

در سال 1386، بنیاد فرهنگی، تبلیغی پیامبر اعظم (ص) را تأسیس کرد و برگزاری جلسات و سمینارهای ملی و بین المللی در ارتباط با وحدت امت اسلامی را پیش گرفت. دارالحفاظ شهید سید امین و لیسه عالی خصوصی هادی از مراکز آموزشی است که او بنیان گذاشته است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدهادی هادی روز جمعه دهم قوس 1402 در شهر مشهد از دنیا رفت.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=16983

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب