آیه اللله میر علی احمد عالم مدرس، خطیب و از علمای روشن بین دینی بود که در خانوده ­ای متدین در 1306ش در منطقه خاک آغه بهسود به دنیا آمد. پس از آموزش های اولیه در زادگاه خود راهی حوزه ی درسی شیخ خادم حسین کوه بیرونی و آخوند زریافته از علمای شاخص منطقه گردید و ادبیات عرب و منطق را فراگرفت. برای تکمیل تحصیلات وارد حوزه درسی علمای کابل گردید و مدت شش سال از محضر اساتید مطرح کابل چون آیه الله حجت بهره گرفت. در 1335به ایران رفت و مدت شش سال در حوزه های تهران وقم مشغول فراگیری متون گوناگون چون فلسفه، هیئت و کلام در محضر بزرگانی چون شهید مطهری، حسن زاده آملی، الهی قمشه­ ای، میرداماد و منتظری شد.  پس از آن به افغانستان بازگشت و در کابل ساکن شد. پس از ورود به کابل به تحقیق و تدریس پیرامون موضوعات تحصیلی خود پرداخت. ابتدا منزل مسکونی و پس از افزایش طالبان علم، مدرسه مدینه العلم را محل تدریس قرار داد، به زودی در مدارس علمیه دیگر کابل مانند مدرسه علمیه محمدیه و جامع الاسلام نیز مشغول گشت.

وی موضوعات مختلف از سیوطی تا کفایه الاصول را تدریس می­ کرد و در دهه پنجاه شمسی که فعالیت های احزاب مختلف سیاسی به خصوص گروهای مارکسیستی در کابل اوج گرفته بود، کلاس های شرح منظومه، اصول فلسفه و روش رئالیسم وفلسفتنا را دایر کرد که با استقبال جمع زیادی از طلاب و دانشجویان دانشگاه های کابل و برخی از سران روشنفکران گروه های مارکسیستی  روبرو شد. یکی از مکان های تبلیغی وی در کابل تکیه خانه سید مجیرکربلایی در منطقه شیعه نشین کارته سخی به ویژه در ایام محرم بود که در آن اقشار و گروه های مختلف اجتماعی از جمله دانشجویان و سران برخی جریان های سیاسی چپ هم شرکت می کردند.

ایه الله عالم در کنارتدریس به فعالیت های اجتماعی و رسیدگی به وضع طلاب با استفاده از وجوهات شرعی که اجازه ­ی آن را امام خمینی داده بودند نیز می­پرداخت.  در کنار این امور از تحقیق و تتبع نیز غافل نبود، هرچند که به دلیل نیاز جامعه به امور تبلیغی و فعالیت های اجتماعی که بیشترین وقت عالمان دینی افغانستان از جمله وی را می­ گرفت، موفق به تولید آثار مکتوب چندانی نگردید، جز چند اثر علمی قلمی که فرصت چاپ نیافتند و برخی از انها هم از ترس حکومت کمونیستی وقت توسط نزدیکان وی دفن شدند و از بین رفتند.  برخی از آنها عبارتند از:

1-      تعلیقه بر منظومه ( درحکمت)

2-      پاسخ به سوالات

3-      چند جزوه در ارتباط با معارف اسلامی که برای استفاده دانشجویان و طلاب در کلاسهای تدریس آماده شده بود.

آیه الله عالم دولت کمونیستی دست نشانده شوروی را هیچ گاه به رسمیت نشناخت و حاضر به کمترین نرمش و سازش با آن نشد و در محافل خصوصی و عمومی، از اقدامات ضد دینی و ضد ملی مقامات دولت چپگرای افغانستان انتقاد می‌کرد. سرانجام وی دستگیر  و مدتی بعد در زندان رژیم به شهادت رسید. ایشان جزء شهدایی است که جنازه ی شان هرگز به خانواده هایشان تحویل داده نشده است.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=4086

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب