«مدرسه علمیه رسالت» با ۵ هزار متر مربع مساحت، ۲۰ کلاس درسی، ارائه دروسی چون ادبیات عرب، منطق، اصول، فقه و تفسیر علوم قرآنی، ۲۷۰ طلبه شب خواب از ولایات مختلف و ظرفیت در حدود ۶۰۰ طلبه در کل، دو کتابخانه بزرگ، دارالقرآن و سالن‌های فراخ از بزرگترین مدارس علمیه در سطح افغانستان به شمار می‌رود.

آیت الله صالحی مدرس در توضیح کارکردها، فعالیت‌ها و مراحل تکمیل ساختمان این مدرسه به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پیام آفتاب در کابل گفت: «حوزه علمیه رسالت از لحاظ وسعت بزرگترین مدرسه در سطح افغانستان است، در حدود ۴۵۰ طلبه از درس خارج گرفته تا سطح عالی و دیگر بخش‌های معارف اسلامی هم اکنون در این مدرسه مشغول به تحصیل می‌باشند.»

آیت الله صالحی افزود در سال ۱۳۷۳ هجری شمسی در راس یک هیئت و با هدف ایجاد صلح و آشتی و حل برخی منازعات سیاسی بین احزاب مختلف جهادی از قم به کابل آمدم. در همان زمان زمین مدرسه را از یک جنرال تاجیک و به قیمت ۹۰۰ لک افغانی به پول آن زمان که به پول سبز مشهور بودم خریدم.

قصد داشتم همان سال کار ساخت مدرسه را به طور جدی شروع و به اتمام برسانم اما کابل درگیر جنگ بود و از کوه تلویزیون راکت فیر می‌شد و موشک اسکات می‌آمد. به ناچار کار را رها و کشور را ترک کردم.

مدرسه علمیه رسالت در آن زمان چند اتاق قدیمی بیشتر نداشت و بقیه اش زمین زراعتی و درختان میوه بود و البته در بهبوهه جنگ داخلی به پایگاه مجاهدین برای دفاع از مردم غرب کابل تبدیل شده بود.

در سال ۲۰۰۱ و همزمان با سقوط طالبان بلافاصله به افغانستان برگشتم و کار ساخت مدرسه را شروع کردم، هر سال یک گوشه از آن را آباد کردم تا امروز که ساختمان مدرسه از سه جهت تکمیل شده و تنها یک جهت آن نیاز به بازسازی کامل دارد.

آیت الله صالحی مدرس

مدرسه علمیه رسالت پیشتاز در دروس خارج فقه و اصول

آیت الله صالحی مدرس، زعیم و ناظر مدرسه علمیه رسالت، در ادامه می‌افزاید: «اکنون در این مدرسه دو درس خارج می‌گویم: یکی درس خارج فقه و دیگری درس خارج اصول. ۱۱۱ طلبه در درس خارج اصول و ۹۵ طلبه دیگر در درس خارج فقه اینجانب شرکت می‌کنند و درمقایسه با مدارس علمیه دیگر در سراسر کشور و به ویژه کابل که تنها ۵ تا ۱۰ نفر در دروس خارج آن شرکت می‌کند کاملاً منحصر به فرد است.»

بازدهی مدرسه خوب است: تاکنون بیش از ۱۵۰ طلبه پس از پشت سر گذراندن دروس مختلف به مراحل بالاتر رسیده‌اند و برای خواندن دروس تخصصی فقه، اجتهاد و استنباط رهسپار حوزه علمیه قم در ایران شده‌اند.

آیت الله صالحی مدرس

دو کتابخانه با ۴۰ هزار جلد کتاب

آیت الله صالحی مدرس می‌گوید: «مدرسه علمیه رسالت در کابل دو کتابخانه عمومی و تخصصی با بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب دارد. کتابخانه تخصصی برای استفاده شخص خودم و کتابخانه عمومی برای تمام طلاب است.»

ریاست شورای سراسری علمای شیعه افغانستان در ادامه تأکید می‌کند ۳۰۰ خانواده یتیم تحت پوشش مدرسه قرار دارد.

مراجعه شیعیان به مدرسه زیاد است و روزانه مردم برای حل منازعات، مشوره گیری و جواب سوالات دینی خود به مدرسه می‌آیند. گاهی هم نمایندگان مجلس برای برگزاری جلسات خود از سالن‌های بزرگ مدرسه استفاده می‌کنند.

نویسنده: حفیظ الله رجبی، پیام آفتاب

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=2082

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب