دوران 13 ساله بعثت نبوی، طی سه مرحله: دعوت مخفیانه، دعوت خویشان و اقوام و دعوت علنی و عمومی، با موفقیت ادامه یافت و اقشار بسیاری به ویژه جوانان مکه به رسو الله (ص) گرویداند. سران قریش و مشرکین که حیات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی خود را در خطر دیدند با تکیه بر تعصبات قومی و فرهنگی جاهلی و گذشته گرایی، به شدت به مقابله با آن حضرت پرداختند و از هیچ کوششی اعم از شکنجه و تهمت های ساحری، کهانت، جنون و شاعری نسبت به وی و یارانش دریغ نکردند.

ادامه نهضت و بنیان یک جامعه دینی در این مسیر دشوار و پرخطر، جز با یک برنامه ریزی هدفمند ممکن بود. لذا رسول گرامی اسلام (ص) برای رسیدن به اهداف عالی خود، به وسیله ابزارها و اقداماتی بر موانع و مشکلات سهمگین و شکنجه های طاقت فرسای این دوران فایق آمد.

اهم اقدامات رسول الله (ص) عبارتنداز: سالم سازی و تربیت نیروی راستین مدافع اسلام، ارتقای سطح آگاهی و بصیرت مسلمانان نخستین، اخلاق و شخصیت معنوی و ظاهری رسو الله (ص)، صبر و پایداری و استقامت در برابر مشکلات و موانع، قرآن کریم معجزه رسول الله (ص)، گفتگوی احسن و گفتار نیکو در برخورد با مخالفان، هماهنگی گفتار با کردار و تبلیغ با عمل از سوی رسول الله (ص)، هدفمندی و برنامه ریزی دقیق، کادر سازی از جوانان مکه، استعانت و یاری از خداوند در برابر مشکلات و موانع.

کلید واژه ها: رسول الله (ص)، بعثت، اخلاق، کادرسازی، جوانان، گفتگو، استقامت.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=18083

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب