نشست علمی «مبانی و بایسته‌‌های تقریب و زیست اجتماعی» روز سه شنبه تاریخ 1402/10/26 در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان (کابل) برگزار شد.

این نشست، که دبیری آن را سید هادی صادقی‌نژاد بر عهده داشت، با قرائت قرآن کریم شروع شد و در ادامه کارشناسان آقایان سید عزت‌الله احمدی و روح‌الله روحانی به بیان دیدگاه‌های خود در ارتباط با موضوع نشست پرداختند.

روح‌الله روحانی کارشناس اول گفت: منظور از تقریب بین مذاهب اسلامی عبارت است از نزدیک شدن پیروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت یکدیگر به منظور دستیابی به تألیف و اخوت دینی براساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی. او به نقل از مقام معظم رهبری گفت: وحدت به معنای یکی‌شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست، بلکه منظور از آن این است که مسلمانان باهم متحد بشوند و با یکدیگر دشمنی نکنند.

او در ادامه به بیان مبانی نقلی و عقلی تقریب و زیست اجتماعی در افغانستان پرداخت و ادامه داد: برای مشروعیت تقریب مذاهب اسلامی به آیات متعددی از قرآن کریم استناد شده است.

سید عزت‌الله احمدی کارشناس دوم نشست، راجع به بایسته‌های تقریب و زیست اجتماعی به ایراد سخن پرداخت و گفت: چیستی زیست اجتماعی یعنی زندگی در کنار هم در یک جامعه به طور مسالمت‌آمیز است. نظریه‌ها و دیدگاه‌های گوناگون از منظر اندیشمندان بیان شده است که چرا زندگی اجتماعی اهمیت دارد و فارابی به مدنی الطبع بودن انسان و ابن خلدون به مبحث امنیت اشاره می‌کند و می‌گوید به این سبب است که انسان تمایل به زندگی اجتماعی دارد. ابوریحان و سایر اندیشمندان سایر محورهای زندگی اجتماعی را براساس نیازهای اساسی انسان تبیین کرده اند.
او در ادامه به تبیین زیست اجتماعی در قالب این که انسان‌ها در کنار یکدیگر براساس هدف و یک برنامه مشترک در کنار هم زندگی می‌کنند اشاره کرد و گفت: بایسته‌های زیست اجتماعی زمانی طرح می‌شود که بحث از چگونگی زندگی جمعی شکل می‌گیرد و به وجود می‌آید و با توجه به اینکه مردم افغانستان مسلمان هستند و برای زیست اجتماعی به قوانین و باورهای اجتماعی از منظر اسلام به ویژه اخلاق اجتماعی توجه ویژه دارند، هدف زیست اجتماعی آرامش و مقصد نهایی است.
جلسه با پرسش‌های حاضران در نشست و پاسخ کارشناسان پایان یافت.
این نشست علمی که همزمان به طور آنلاین نیز پخش می شد، مورد توجه و استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=17887

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب