نشست علمی« روش های تربیتی در جامعه مهدوی» به مناسبت نیمه شعبان و میلاد مهدی موعود (عج)، روز یکشنبه تاریخ 1402/12/6 در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان برگزار گردید.
آقای احمدحسین شریفی، آقای احمد ذبیح افشاگر و آقای سید آقا حسن حسینی کارشناسان نشست و آقای علیشاه فایق دبیر علمی نشست بودند.
نشست پس از تلاوت آیات کلام الله مجید آغاز شد.
آقای شریفی ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت مهدی(عج) و تشکر از برگزارکنندگان این نشست علمی، بیان داشت؛ بحران‌های جامعه بشری از هر لحاظ بی‌سابقه است و بسیاری از این بحران‌ها ناشی از رفتار انسان‌ها است. در این راستا اعتقاد به ظهور منجی و منجی‌گرایی بیش از پیش معنادار شده و تبدیل به یک دغدغه جدی بشری گردیده است.
ایشان اظهار داشت، اینکه ظهور حضرت مهدی به‌مثابه انسان کامل چه روش‌های اصلاحی و تربیتی برای بشر و جامعه بشری دارد؛ موضوع درخور توجه و بررسی دقیق علمی است. وی خاطرنشان نمود که با توجه به احادیث و روایات مربوط به عصر ظهور می‌توان به اصول کلی روشهای تربیتی در جامعه مهدوی دست یافت.
آقای شریفی در ادامه اظهار داشت که اقدامات اصلاح و تربیتی منجی موعود را در دو سطح تربیت عاملان و اصلاح ساختارها می‌توان دسته‌بندی نمود. در سطح فردی، ساحت‌های مختلف وجود افراد، سطح باورها، امیال، گرایش‌ها و خواسته‌ها و نیازها به‌صورت توأمان مورد توجه واقع خواهد شد. افزون بر توجه به تربیت عاملان در جامعه مهدوی، توجه به ساختارهای اجتماعی، اصلاح و بهبود این نهادها نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.
سید آقاحسن حسینی، کارشناس دیگر برنامه در تکمیل سخنان آقای شریفی اظهار داشت، الگوهای تربیتی جامعه مهدوی منحصر به عصر ظهور نیست و بایسته است که در راستای تحقق آنها در عصر ماقبل ظهور تلاش شود. الگوی تربیتی جامعه مهدوی را می‌توان از تراث و سنت دینی استفاده کرد و به کار بست و از مدینه النبی تا جامعه مهدوی راهی نیست و پیمودن این مسیر نیاز به عاملانی که منتظران واقعی‌اند، امکان‌پذیر خواهد شد.
آقای احمدذبیح افشاگر سخنان خود را با بیان ضرورت و اهداف تربیت مهدوی آغاز نمود و بیان داشت، آموزه‌های دینی و معارف قرآنی ذوبطون و ذو وجوه است و مطابق با زمان نیازمند بازخوانی است. در عصر ظهور، منجی موعود تبیین مناسب از آنها به دست خواهد داد و در پرتو آن تعالیم انسان‌های در تراز عاملان عصر ظهور پرورش خواهد یافت.
ایشان در ادامه به‌صورت فشرده روش‌های تربیتی مهدوی پرداخت و گفت شکوفایی عقل بشری، فرهنگ‌سازی، پالایش ناپاکی‌ها از افق جان انسان، شکوفایی فطرت و تثبیت و ترویج ارزش‌های والای اخلاقی و دینی از ویژگی‌های مهم تربیت مهدوی است.
/پایان/

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=18581

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب