📜نشست علمی« وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل بیت(ع) با تأکید بر سیره اما صادق(ع)» در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان با حضور اساتید، دانشجویان و کارمندان نمایندگی برگزار گردید.

در این نشست آقایان محمد اسحاق ذاکری و روح الله روحانی کارشناسان و آقای محمدکریم امیری دبیر علمی بود.

نشست با تلاوت قرآن کریم توسط آقای غلام علی احمدی آغاز شد و سپس آقای محمداسحاق ذاکری پیرامون تبیین مفاهیم وحدت، تقریب و همگرایی گفت: وحدت‌ اسلامی‌ یکی‌ از مهم‌ترین‌ ضرورت‌های‌ تاریخی‌، اجتماعی‌ و سیاسی‌ مسلمانان‌ در جهت‌ ایستادگی‌ و پویایی‌ و هویت‌ امت‌ اسلامی‌ و از مهم‌ترین‌ عوامل‌ عزت‌ و پیروزی‌ آنها در همه صحنه‌هاست‌ و در مقابل‌، تفرقه‌ و تشتت‌ جز ذلت‌ و پراکندگی‌ و به‌ هدر رفتن‌ نیروهای‌ فکری‌ و سرمایه‌های‌ انسانی‌ امت‌ اسلامی‌ ثمری‌ نخواهد داشت‌. لذا برکسی پوشیده نیست که مسأله وحدت و یکپارچگی در زندگی جمعی مسلمانان نقشی بسیار مهم و سرنوست ساز ایفا می‌کند.

ایشان در ادامه به دستور قرآن کریم به وحدت و دوری از تفرقه استناد جسته و بیان داشتند: قرآن کریم در آیه«إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ (انبیاء: ۹۲ )» مسلمانان را دعوت به وحدت و یگانگی و پرهیز از تفرقه دستور داده است.

آقای ذاکری در رابطه سیره اهل بیت(ع) در ایجاد وحدت بین مسلمین اظهار داشت: وجود نازنین پیامبررحمت (ص) خود، همواره‌ منادی‌ وحدت‌ بود و برای‌ تحقق‌ آن‌ و عزّت‌ امت‌ اسلام‌، سخت‌ترین‌ مصایب‌ را تحمل‌ کرد و هرگز اجازه‌ نمی‌داد‌ اختلاف‌، تفرقه و تشتت‌ فکری‌ و اجتماعی‌ در بین‌ امت‌ اسلامی‌ پیش‌ بیاید. امام علی‌(ع) و سایر امامان‌(ع) نیز با محور قرار دادن‌ قرآن‌ و سنت‌ نبوی‌(ص) مانع‌ بروز اختلاف‌ فکری‌ و تشتت‌ در پیکره‌ امت‌ اسلامی‌ می‌شدند.

در ادامه آقای روح الله روحانی پیرامون سیره امام صادق(ع) در ایجاد وحدت بین مسلمین صحبت نموده و گفتند: زمان امام صادق(ع) با زمان بقیه ائمه (ع) متفاوت بوده است، در آن‌ زمان‌ که‌ دنیای‌ اسلام‌ دچار تشتت‌ فکری‌، سیاسی‌ و اجتماعی‌ شده‌ بود و اوج‌ درگیری‌ بنی‌ امیه‌ و بنی‌ عباس‌ بود، تنها امام‌ باقر(ع) و امام‌ صادق(ع) بودند که‌ به‌ فکر حفظ‌ اسلام‌ اصیل‌ و نشر و تبیین‌ حقیقت‌ اسلام‌ بودند و در این‌ شرایط‌ به‌ تعلیم‌ و تربیت‌ و نشر سنت‌ نبوی‌ پرداختند و این‌ دوره‌ یکی‌ از برجسته‌ترین‌ و سرنوشت‌ سازترین‌ دوره‌ تاریخ‌ اندیشه‌ اسلامی‌ است‌.

ایشان افزود: امام صادق(ع) نمونه‌ای از برترین رهبران تقریب‌گرای تمام دوران‌هاست، حضرت امام صادق(ع) پرچمدار وحدت شیعه و سنی بود. در بسیاری از احادیث برجامانده از امام صادق(ع) شاهد آن هستیم که ایشان تأکید بسیاری بر مسأله وحدت مسلمین داشتند. آموزه‌های وحدت و تقریب مسلمین را که در آثار شیعی وجود دارد، باید یادگار امام صادق(ع) دانست.

در ادامه آقای روحانی با تاکید بر وحدت و همدلی میان مذاهب در افغانستان توضیح داد: ملت فهیم و متدین افغانستان با تاسی به کتاب وحی (قرآن عظیم الشان)، توصیه های رسول گرامی اسلام (ص) و اهل بیت(ع) و نیز تاکیدهای مکرر علمای فریقین در طول اعصار و قرون متمادی مبنی بر داشتن اخوت و وحدت اسلامی و حفظ و مراقبت از آن، توانسته اند فضای معقول و مناسبی از اخوت و برادری ایمانی را در میان شان ایجاد کنند.

ایشان در اخیر در رابطه با وحدت و همگرایی میان ادیان بر اساس قران کریم گفتند: قرآن از زبان پیامبر اکرم (ص) به مسیحیان آن زمان میگوید: « قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلّا نَعْبُدَ إِلَّا اللهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً» بگو: اى اهل كتاب! بياييد به‌سوى سخنى كه ميان ما و شما يكسان است؛ كه جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزى را همتاى او قرار ندهيم.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=19401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب