مفسرین اهل سنت ذیل آیاتی که در شأن حضرت علی علیه السلام نازل شده، محدثین در باب یا فصلی مخصوص به فضائل آن حضرت و… ارباب تراجم و رجال در شرح حال آن بزرگوار، مورخین در ضمن تاریخ پیامبر (ص) یا در بخش مربوط به خلافت فضائل حضرت علی علیه السلام را نقل کرده اند.

عده ای هم تالیفات جداگانه ایی در فضائل و مناقب ویژه آن حضرت دارند. در عین حال برخورد آنان با این روایات متفاوت و مختلف دیده شده، بعضی با اشتیاق به نقل و روایت آن می پردازند ولی برخی از دیدن و شنیدن بلکه از وجود آن رنج برده و نگرانی خویش را به گونه های مختلف اظهار می کنند و یا سعی در رد و انکار یا تلاش در تضعیف اسناد و یا توجیه دلالت آن اخبار و آثار دارند.

قصد اصل در این کتابها بر آن بود تا روشن شود آنچه شیعه بدان استناد می نماید با اسناد فراوان و معتبر در منابع اهل تسنن موجود و دلالت آن نیز تمام است ولی به گونه ایی با آن برخورد شده که اعتبار و یا دلالت آن انکار یا مورد شک و تردید واقع شود و یا در برابر آن روایاتی ساخته شده که آن فضیلت ها را منتفی یا به دیگران منتقل نموده و دست کم آنکه مطالب تحریف و به گونه ای بیان شده که دیگران همسان با امیر المومنین علیه السلام و شریک در فضیلت ایشان نشان داده شده اند!!!
با این حال مهمترین بخش این اثر عبارت است از چهل فضیلت امیر المومنین حضرت علی علیه السالم از احادیث معتبر عامه و آخرین بخش مشتمل است بر روایات یا نکاتی که ضمیمه نمودن آن به مطالب گذشته مناسبت دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=18218

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب