كتاب «دروس في علم الاصول» معروف به «حلقات الاصول» تأليف آيت الله سيد محمد باقر صدر است كه با شيوه اى نو و ابتكارى براى تدريس در دوره سطح و سطح عالى حوزه نوشته شده است. اين اثر از اتقان علمى خوبى برخوردار است و در عين حال به لحاظ روشى جزء روشمندترين كتاب‏هايى است كه در حوزه علميه در رابطه با علم اصول نگاشته یافته است. كتاب مشتمل بر سه حلقه است كه هر يك از حلقات مشتمل بر فصول و بخشهاى متعددى است كه به لحاظ ساختار شبيه هم است اما به لحاظ تفصيل و عمق مطالب متفاوت است.
شهيد صدر در تدوين كتاب، آموزش مرحله به مرحله را مد نظر داشته و پياده نموده است، از اين‏رو می‌‏بينيم در حلقه اول از مطالب اصولى به اختصار سخن می‌گويد و همان مطالب را با عمق بيشترى در حلقه دوم مطرح می‌‏كند و نهايتاً در حلقه سوم، عمق مطالب و كميت و كيفيت آن نسبت به دو حلقه اول و دوم بيشتر و بهتر ميشود. البته برخی از مباحثی که در کتاب مطرح شده در حلقه بعد از آن تکرار نشده و به همان مقدار اکتفاء گردیده است.
وضعیت نشر
از جمله چاپ‌هایی که از این کتاب در بازار نشر موجود است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
چاپ مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیة للشهید صدر، تحقیق شده توسط گروه تحقیق کنگره بین المللی آیت الله العظمی شهید صدر.
چاپ موسسه نشر اسلامی وابسته به جامعه مدرسین.
چاپ مجمع الفکر الاسلامي همراه با تعليقاتى ارزشمند از سید على اكبر حائرى. (در این چاپ، حلقه سوم فقط تا بحث دلالات التقرير آمده است و در انتهای کتاب ملاحق سه گانه‌ای چاپ شده که در چاپ‌های دیگر نیامده است)
نسخه استفاده شده در سایت مطابق چاپ مرکز الابحاث و الدراسات التخصصیة للشهید صدر است.
برخی از کتب مرتبط با حلقه دوم
کتاب «قواعد كلى استنباط» (ترجمه و شرح دروس في علم الأصول) تالیف رضا اسلامی، ترجمه و شرح فارسى كتاب « دروس في علم الاصول» (موجود در نرم افزار اصول فقه و نیز کتابخانه دیجیتال نور)
کتاب «البرنامج التدريسي للحلقة الثانية من حلقات علم الأصول للسيد الشهيد الصدر»، اثر محمود عیدانی در ۲ جلد (موجود در کتابخانه دیجیتال نور)
کتاب «شرح الأصول من الحلقة الثانیة»، اثر محمد صنقور علی بحرانی در ۲ جلد (موجود در نرم افزار اصول فقه و نیز کتابخانه دیجیتال نور)
کتاب «الحلقة الثالثة في اسلوبها الثاني»، اثر باقر ایروانی در۴ جلد (موجود در نرم افزار اصول فقه و نیز کتابخانه دیجیتال نور)
کتاب «الدروس، شرح الحلقة الثانیة»، اثر سید کمال حیدری در ۴ جلد (موجود در نرم افزار اصول فقه و نیز کتابخانه دیجیتال نور)
کتاب «محاضرات في أصول الفقه شرح الحلقة الثانیة»، اثر عبد الجبار رفاعی در ۲ جلد (موجود در نرم افزار اصول فقه و نیز کتابخانه دیجیتال نور)
کتاب «دروس في اصول الفقه (توضيح الحلقة الثانية) »، اثر محمد حسین اشکنانی (موجود در نرم افزار اصول فقه)
کتاب «شرح الحلقة الثانیة»، اثر ناجی طالب آل فقیه عاملی (موجود در نرم افزار اصول فقه و نیز کتابخانه دیجیتال نور)
کتاب «مذاكرة الاصول في كتاب الحلقة الاولى و الثانية»، اثر ناصر محمد مسباع (موجود در نرم افزار اصول فقه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور)

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=7484

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب