کتاب کشف المراد

این کتاب از ۶ بخش (مقصد) تشکیل شده است.

بخش اول: امور عامه
عنوان بخش اول کتاب امور عامه است و مشتمل بر این فصول است: فصل اول: وجود و عدم فصل دوم: ماهیت و لواحق آن فصل سوم: علت و معلول
بخش دوم: جواهر و اعراض
فصول این بخش به قرار ذیل است: فصل اول:جواهر فصل دوم: اجسام فصل سوم: سایر احکام اجسام فصل چهارم: جواهر مجرد فصل پنجم: اعراض
بخش سوم: اثبات آفریدگار متعال
وجود خداوند متعال، صفات او و افعالش، سه فصل این بخش هستند. مطالب راجع به توحید ذاتی، صفاتی و افعالی در ضمن چندین مسأله در هر کدام از این سه فصل به بحث گذاشته شده است.
بخش چهارم: نبوت
در این بخش، ۷ مسأله راجع به موضوع نبوت مطرح شده است. این مسائل بدین قرارند: حُسن بعثت، وجوب بعثت، وجوب عصمت، راه شناخت صدق پیامبر، کرامات، وجوب بعثت در همۀ زمان‌ها، نبوت حضرت محمد(ص).
بخش پنجم: امامت
در این بخش نیز در ضمن ۹ مسأله، مسائل مرتبط با امامت بیان شده است: وجوب نصب امام بر خدا، وجوب عصمت امام، وجوب افضل بودن امام، وجوب نص، امامت بلافصل علی بن ابی طالب بعد از پیامبر، ادلۀ عدم امامت دیگر مدعیان، افضل بودن علی از دیگر صحابه، امامت سایر امامان دوازده‌گانه، احکام مخالفان.
بخش ششم: معاد
آخرین بخش این کتاب به معاد اختصاص یافته و ۱۶ مسأله را در خود جای داده است. البته مسألۀ شانزدهم این بخش به امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://ofoghandisha.com/?p=4855

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب